آیا مولا علی از انبیا افضل است؟!
img
درباره سايت
مشاهده مطالب سايت

درباره سايت

img img img
سخن روز
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.
‐ حضرت علی علیه‌السلام
خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان.
‐ دکتر علی شریعتی
آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است.
‐ مترلینگ

پيوندها، روزانه ها و ...

امکانات سايت

مطالب سايت

img img
ساعت

سوال فوق یکی از پر جنجال ترین سوالاتی بوده که در طی 14 قرن همواره در بین علمای اهل تسنن و شیعه مورد بحث و گفتگو بوده است. طبیعتا عده ای این مطلب را پذیرفته اند و عده ای هم مخالفت کرده اند.

اکنون به بهانه ی شبهای قدر و سالروز شهادت سید مظلومان امیرمومنان سزاوار است که به این مطلب اشارتی نماییم.

 

کسانی که با قرآن و لطایف آن آشنا هستند میدانند که در آیه ی مبارکه ی مباهله مولا علی نفس و جان پیامبر شمرده شده . و در آنجا که خداوند امر فرموده که در جریان مباهله پیامبر باید جان خویش را همراه ببرد آن حضرت فقط مولا علی را به مصداق جان خود همراه برد که فرمود : ( و انفسنا و انفسکم ).

 

همه میدانیم که به اجماع مسلمین پیامبر اسلام اشرف خلق و افضل کائنات است. لذا مولا علی نیز که جان و نفس پیامبر است در همه ی فضایل باید با آن  حضرت برابر باشد. پس نتیجه این میشود که چون پیامبر اشرف است جان او نیز که مولا علیست اشرف است .

 

خوشبختانه روایات اهل تسنن و شیعه نیز به این معنا اشاره دارند. مرحوم قاضی نور الله در کتاب گرانسنگ احقاق الحق ج 22 ص 296 تا 300 و مرحوم علامه امینی در الغدیر ج 30 ص 355 تا 360 تماما منابعی از اهل تسنن را آدرس داده اند من جمله مسند احمد بن حنبل ، امام محدثان اهل تسنن و پیشوای وهابیت را  که حدیث زیر را از پیامبر خدا نقل کرده اند که فرمود:

 

(من اراد ان ینظر الی آدم فی علمه و الی نوح فی فهمه و الی ابراهیم فی خلقه و الی موسی فی مناجاته و الی عیسی فی سنته و الی محمد فی تمامه و کماله فلینظر الی هذا الرجل المقبل . فتطاول الناس فاذا هم بعلی بن ابیطالب )

 

هر کس میخواهد  آدم را در علمش و نوح را در فهمش و ابراهیم را در خلقش و موسی را در مناجاتش و عیسی را در سنتش و محمد را در تمام بودن و کمالش ببیند پس به این مردی که الان وارد خواهد شد بنگرد.  مردم نگاه کردند یک مرتبه دیدند مولا علی وارد شد...

 

همانگونه که از حدیث فوق بر می آید مولا علی به عنوان صاحب مقام جمع الجمع مطرح گردیده که همه ی فضایل انبیا را در خود جمع نموده است. و بدیهیست کسی که همه ی فضایل انبیا را یک جا دارد باید از همه ی آنان افضل باشد. به جا فرمود: آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری ...

 

اما منابع شیعه نیز مشحون از این دست روایاتند که ما در این مختصر به یک نمونه بسنده میکنیم:

 

مرحوم علامه ی مجلسی در بحار ج 11 ص 139 حدیثی را نقل فرموده که:

 

(قال رسول الله : ان الله فضل انبیایه المرسلین علی ملائکه المقربین و فضلنی علی جمیع النبیین و المرسلین و الفضل بعدی لک یا علی ) 

 

رسول خدا فرمودخداوند انبیای مرسل را بر ملائکه ی مقرب برتری داد و من را بر همه ی انبیا و مرسلین بالاتر قرار داد و تمام فضل بعد از من برای توست یا علی...

از آنچه گذشت بر هر منصف و حق گرایی مقام بی بدیل مولا علی و برتری آن حضرت بر تمام انبیا - غیر از خاتم -  روشن گردید.

یا امیرالمومنین  روحی  فداک

قبله ی اهل یقین روحی فداک


ارادتمند : شیخ علی زند قزوینی. 

پایگاه اطلاع رسانی:

a-zand.ir



نظرات
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
img