فن خطابه
img
درباره سايت
مشاهده مطالب سايت

درباره سايت

img img img
سخن روز
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.
‐ حضرت علی علیه‌السلام
خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان.
‐ دکتر علی شریعتی
آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است.
‐ مترلینگ

پيوندها، روزانه ها و ...

امکانات سايت

مطالب سايت

img img
ساعت

 از اموری که شایسته است پیش از خطابه مورد توجه قرار گیرد این نکته است که درباره ی محتوا و قالب سخنرانی اندیشه شود. و خطیب توانا بدون اندیشه و فکر سخن نگوید.

مولا علی در معجم الفاظ غرر الحکم ص 994 فرموده است

فکر ثم تکلم  تسلم من الزلل

ابتدا فکر کن و اندیشه نما آنگاه سخن بگو تا از لغزشها در امان باشی.

در گلستان نیز در اینباره میخوانیم:

سخن دان پرورده پیر کهن 

بیندیشد آنگه بگوید  سخن  

مزن بی تامل به گفتار دم 

نکو گو وگر دیر گویی چه غم

اما پس از فکر و اندیشه و پیش از اجرای سخنرانی با کمی دقت و حوصله و استفاده از ذوق و سلیقه سزاوار است 11 اقدام زیر را به ترتیب انجام دهیم:

 

1. مشخص کردن مخاطب

خطیب خوب باید حتما سخن و گفتارش مناسب حال و نیازهای مخاطب باشد. بسیاری از اوقات افرادی به عنوان خطیب و منبری سخن میگویند اما سخنان آنان مناسب نیاز های مخاطب نیست لذا سخن آنان مخاطبان را اقناع نمیکند.

2. مشخص کردن هدف و پیام بحث

سخنران خوب هدفمند سخن می گوید. یعنی باید از یک جا شروع کند و به یک  نقطه ی معین ختم کند. افرادی که بی هدف سخنرانی کنند سخنشان مقبول نمی افتد.

3. تعیین موضوع 

در ابتدای سخنرانی خوب است موضوع سخنرانی بیان شود تا هم خطیب بتواند مطلبش را بپروراند و هم حواس مخاطب جمع شود. و سخنرانی بی موضوع سخنرانی کشکولی خواهد بود که از هر دری سخنی خواهد داشت .

4. تعیین عنوان

عنوان تابلوی هر سخنرانیست . و جنبه ی جذابیت سخنرانی را در بین مخاطبان افزایش میدهد. عنوان باید کوتاه باشد . و گاهی عنوان علمی میباشد و گاهی احساسی

5. مسیله یابی و کشف رابطه ها

یافتن مشکلات مطرح در بین مخاطبان و پرداختن به آنها و ربط مسایل مربوطه به هم از عوامل موفقیت یک خطیب است.

6. تعیین زاویه دید 

هر گروه از مخاطبان با یک دید به مطالب مینگرند. یک عده با مطالب علمی و یک عده با آیات و روایات . ... و خطیب توانا  باید ابتدا زاویه ی دید مخاطب را بشناسد و بر اساس آن سخن بگوید.

7. تهیه ی محتوا

محتوای پربار و سنگین و رنگین و در عین حال مفید و آموزنده مهمترین توشه ی یک سخنران است. همه ی مخاطبان باید از مطالب او بهره ببرند.

8. چینش مطالب

9. توجه ویژه به ایجاد انگیزه ی ابتدایی

باید یک خطیب مخاطبان را به وجد آورد و انگیزه ی آنان را در شنیدن سخنانش بر انگیزد.

10. توجه ویژه به نقطه ی اوج در تاثیر گذاری

11. تست نهایی محتوا

در پایان  و قبل از سخنرانی باید دوباره مطالب را بررسی نمود. تا آماده تر روی منبر یا پشت تریبون قرار گرفت.



ارادتمند : شیخ علی زند قزوینی. 

 

پایگاه اطلاع رسانی:

a-zand.ir



نظرات
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
img