سخنان شیخ علی زند قزوینی در هیات و کانون خادم الرضا به مناسبت شهادت امام هادی (ع)
img
درباره سايت
مشاهده مطالب سايت

درباره سايت

img img img
سخن روز
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.
‐ حضرت علی علیه‌السلام
خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان.
‐ دکتر علی شریعتی
آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است.
‐ مترلینگ

پيوندها، روزانه ها و ...

امکانات سايت

مطالب سايت

img img
ساعت

السلام علیکما یا ولیی الله السلام علیکما یا حجتی الله السلام علیکما یا نوری الله فی ظلمات الارض:

شیخ علی زند قزوینی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت ماه رجب به عنوان یکی از  ماه های برگزیده دربین ماه های سال به تبیین برخی از فضیلتهای این ماه که در روایات آمده پرداختایشان در مقدمه ی سخنان خود به این نکته اشاره کردند که : کسانی که با آیات باهره ی قرآن و روایات بلند راسخنان در علم که اهل بیت عصمت هستند اشنایند میدانند که از دیدگاه دین و مذهب ما مکانها و زمانها با هم برابر نیستند و خداوند همانگونه که برخی مکانها و بقاع را در زمین برگزیده همانگونه برخی زمانها را نسبت به زمانهای دیگر برتری داده است. مثلا سرزمین وحی و مسجد الحرام  و خاصه کعبه که تمام زمین از زیر آن گسترش پیدا کرد و مسجد نبوی  که درباره آن پیامبر فرمود که: ( بین منبری و محرابی روضه من ریاض الجنه)  اینها مکانهای برگزیده هستند. مکانها فراوانند اما هر کجا نجف اشرف و وادی غری و حرم مولا علی نمیشود.   هر کجا کربلای معلا نمیشود که از آن تعبیر به قطعه ای از بهشت در زمین شده است  . آری حرم سلطان علی بن موسی الرضا که محل نزول ملایکه ی رحمت است و حتی حرم کریمه ی اهل بیت در شهر قم که از آن تعبیر به حرم اهل بیت شده است با نقاط دیگر قابل مقایسه نیست. حتی در بین مساجد هم برخی افضل از بقیه ی مساجد شمرده شده اند

شیخ علی زند قزوینی با تشریح برتری برخی مساجد افزود : غیر از دو مسجد مذکور میتوان از مسجد سهله و کوفه یاد کرد که دستور بیتوته و اعتکاف در آنها داده شده است . حتی طبق نقل مرحوم محدث نوری از کتاب تاریخ قم و او از مونس الحزین اثر مرحوم شیخ صدوق نقل کرده که حضرت بقیه الله درباره ی مسجد مقدس جمکران به حسن بن مثله  فرمودند : ( من صلاهما فکانما صلی فی بیت العتیق)   یعنی : هر کس در این مسجد دو نماز دو رکعتی با آن آداب بخواند مثل کسی است که در بیت العتیق و خانه ی کعبه نمازخوانده.   پس قطعا خداوند برخی مکانها  را برتری داده است. و علت آن این است که این مکانها منتسب به خداوند هستند. به همین میزان زمانها هم در نزد خدا با هم یکی نیستند. و برخی زمانها منتسب به پروردگارند و دارای عظمتند

ایشان در ادامه افزود: اگر سیری در قرآن و روایات کنیم میبینیم که خداوند در بین زمانها برخی را برتری داده استمثلا روایت دارد که :( سید الایام یوم الجمعه) یعنی آقای روزهای هفته روز جمعه است.  و در بین شبها درباره ی لیله الجمعه یا همان شب جمعه نکات فراوانی وجود دارد. شب جمعه شب رحمت و مغفرت است. بررسی شب قدر و لیله الرغایب و یوم دحو الارض هم سخن ما را تایید میکند. یا اینکه قرآن تعداد ماهها را دوازده ماه دانسته است (ان عده الشهور عند الله اثنا عشر شهرااما درباره ی ماه مبارک رمضان با تفخیم و تعظیم دیگری سخن میگوید: ( شهر رمضان الذی علم فیه القرآن ) .     

  در ادامه ماه رجب را از ماه های برگزیده دانسته و بیان کردند که:   اتفاقا ماه مبارک رجب یکی از همین ماههای برگزیده خداست. که در روایت از آن تعبیر شده به ( شهر عظیم) و اصلا در روایت آمده که رجب نام نهریست در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر است و تنها کسانی از آن بهره میبرند که  در برخی روزهای  این ماه روزه بگیرند. دستور ویژه داریم که در این ماه به عمره بروید و به زیارت قبر سید الشهدا مشرف شوید. و حد اقل روز اول و نیمه و پایان این ماه را روزه بدارید

مرحوم آیت الحق سید علی قاضی طباطبایی نور الله مضجعه امر میفرمودند که : مراقب باشید شب قدر را درک کنید . و بعد میفرمودند شرط درک کردن شب قدر درک کردن ماه رمضان است و شرط درک ماه رمضان درک ماه شعبان است و شرط درک ماه شعبان ماه رجب است. پس اگر کسی ماه رجب را درک نکرد شب قدر را درک نمیکند و اگر کسی شب قدر را نشناخت یک عمر را بر باد داده است

 

شیخ علی زند قزوینی در ادامه ضمن تاکید بر رعایت احترام عالمان و بزرگان دین و پرهیز از توهین به عالمان دین چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی و مراقبت این نکته که نکند با توهین به بزرگان دین مامور دشمنان شویم ، به شرح دستور سلوکی و خودسازی آیت الله سید علی قاضی  -استاد اخلاق بزرگانی همچون آیت الله خویی  و علامه طباطباییدرباره ی ماه رجب پرداخت . که در آن دستور به رعایت نکاتی در ماه رجب داده شده . مثلا توجه بیشتر به نماز های یومیه و نوافل و نماز شب و تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز و دعای فرج در هر نماز و زیارت قبر مولا علی و زیارت قبور و دیدار برادران دینی و .... و در یکی از دستورات آیت الله قاضی  آمده که خواندن زیارت جامعه ی کبیره تاثیر زیادی در خود سازی و سلوک و شناخت امامان دارد.

اتفاقا زیارت جامعه از شاهکارهای شهید امروز حضرت هادی علیه السلام است. مهمترین زیارت نامه ی اهل بیت است که بزرگان همگی به آن مداومت داشته و دارند. مرحوم علامه مجلسی با تمام احاطه ای که به روایات داشت این زیارتنامه را اصح سندا و ادق متنا میداند

وی در ادامه ضمن نقل فضیلتهای امام هادی بیان کرد که: اگر از امام هادی هیچ بیانی جز زیارت  جامعه ی کبیره   نرسیده بود بس بود که آن حضرت را طلایه دار معرفی امامان معصوم بدانیم . زشت است برای یک جوان  شیعه که از زیارت جامعه بی خبر باشد. تک تک فرازهای زیارت جامعه درسهایی فراوان دارد که مجال دیگری میطلبد . 

معروف است که شیخ اعظم مرحوم شیخ انصاری استاد فقها هر روز زیارت جامعه را با وجود اشتغالات فراوان علمی  مداومت میفرمود.  آری رفتار بزرگان اینچنین درسهایی به ما میدهد

درباره ی کرامات امام هادی همین بس که طبق نقل مرحوم کلینی در کتاب کافی حتی متوکل عباسی که در دشمنی با اهل بیت سرآمد دوران بود هم وقتی مریض شد و دمل چرکی در بدنش باعث مریضی نزدیک به مرگ او شد  و طبابت پزشکها در او تاثیر نکرد با نذر مادر متوکل برای امام هادی شفا یافت. و مادر متوکل 10 هزار دینار به پاس قبولی نذرش و شفای پسرش  برای امام  فرستاد. آری رحمت و کرامت امام هادی حتی شامل دشمنان هم شد اکنون چگونه میشود پذیرفت که دوستان بی بهره از این رحمت شوند:


ای کریمی که از خزانه ی غیب      گبر و ترسا وظیفه خور داری

دوستان را  کجا  کنی   محروم       تو که با دشمنان  نظر  داری


امام هادی ، امام مظلوم شیعه با تحمل دوران مرارت بار  حکومت متوکل، پرچمدار هدایت مردم بود، تا آنجا که وقت و بی وقت امام را آزار داده و گاهی احضار کرده و گاهی زندان و گاهی تبعید مینمودند. و یک بار هم برای تحقیر پسر پیامبر ایشان را در خان الصعالیک یعنی سرای گدایان ساکن کردند. گرچه امام به برخی از اصحاب با اشاره ی دست حقیقت باغستانها و نهرها و ... را در همانجا  نشان داد و فرمود : (برای ما همواره این بساط فراهم است حتی اگر دشمنان، ما را در سرای گدایان قرار دهند) . 

امام هادی هنگامی که کسالت پیدا می کردند میفرمودند: (ابعثوا الی الحیر) یعنی یک نفر را نایب کنید تا به کربلا رفته و برای شفای من زیر گنبد امام حسین دعا کند. یک بار هم ابی هاشم الجعفری را فرستادند  تا به کربلا برود و دعا کند. و وقتی او از امام پرسید چرا کنار خودتان که امام زمانید دعا نکنم و به کربلا بروم ؟! امام فرمود: ( انما هی مواطن یحب الله ان یذکر  فیها) یعنی : کربلا جزو جایگاه هاییست که خداوند دوست دارد  که در ا

آنجاها خوانده شود).

 

حتی در روضه های امام هادی هم درس وجود دارد . از امام عصر عذر میخواهم که این مطلب را نقل میکنم ولی چون در همین هم درس است میگویم: آنجا که متوکل ملعون امام هادی را دعوت کرد و ظرف شراب به وجود اقدس امام هادی تعارف کرد، امام فرمود : مرا معذور بدار که خون و گوشت و جان ما از این مایعات بریست.  و این درس است که مومن خیلی باید مراقب خود باشد تا آلوده به گناهان نشود

در پایان به جاست یاد کنیم از شهید راه زیارت حرمین عسگریین که اخیرا توسط وهابیون و داعش که یک گروهک صهیونیستیست به شهادت رسید ، دوست عزیزمان و خطیب توانا مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد رضا طبسی که از اعضای کانون و هیات خادم الرضا بودند.  حقیقتا در ظهر شهادت امام هادی اگر چنین محفلی برپا نمیشد، جای چنین جلسه ی با شکوهی در شهر قم با این شور و جمعیت جوانان هیاتی بسیار خالی بود.

 

ارادتمند : شیخ علی زند قزوینی. 

پایگاه اطلاع رسانی:

a-zand.ir



نظرات
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
img