آیا زیات قبور مومنین و مردگان حرام و شرک است
img
درباره سايت
مشاهده مطالب سايت

درباره سايت

img img img
سخن روز
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.
‐ حضرت علی علیه‌السلام
خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان.
‐ دکتر علی شریعتی
آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است.
‐ مترلینگ

پيوندها، روزانه ها و ...

امکانات سايت

مطالب سايت

img img
ساعت

 

یکی از شبهات وهابیون و سلفیون در شبکه ها و سایتها این است که شیعه و حتی برخی از اهل تسنن را به جهت زیارت قبور مردگان متهم به شرک میکنند. گاه میگویند شما که به زیارت قبور مردگان میروید مرده پرستید.

 

پاسخ:

 

اولا اینان در توهم هستند و بر اساس توهم خود دیگران را متهم میکنند. زیرا حتی یک تن از مسلمانان که به زیارت قبور میروند تا کنون دیده نشده که مرده ای را بپرستند و یا او را خدا بدانند . پس اتهام آنان به مرده پرستی در نهایت نادانی و جهالت است.

 

ثانیا گوینده ی این شبهه هنوز معنای شرک را نفهمیده که دیگران را متهم میکند . زیرا شرک بر سه قسم است که عبارتند از : شرک در ذات و شرک در صفات و شرک در افعال. و بدیهیست که مسلمان چه شیعه باشد و چه غیر از آن هیچگاه مرده ها را در هیچ یک از این سه مرحله شریک خدا نمیداند تا به جهت زیارت قبور او را بتوان مشرک نامید. و اگر بر فرض کسی اینگونه پیدا شد قطعا او از دایره ی اسلام خارج است.

 

ثالثا گوینده معنای حرام را هم نمیداند که این کار را حرام میداند. زیرا حرام آن عملیست که به نص قرآن یا سنت و یا دلیل مسلم و قطعی فقهی حرام و ممنوع اعلان شده باشد. و در این مورد چنین نصی وجود ندارد. بلکه به خلاف ادعای آنان در روایات فراوانی پیامبر دستور به زیارت قبور مردگان داده اند.حتی اگر شک هم کنیم باز قاعده ی اصالت الجواز و اصالت الحلیت ما را به حلال بودن این کار میرساند.

 ما در اینجا به 3 نمونه از روایات در منابع معتبر سنی و یک نمونه از شیعه اشاره میکنیم:

 

1.سنن ابن ماجه، ج1، ص500، حدیث 1569 ،این کتاب که از صحاح سته اهل تسنن محسوب میشود، از پیامبر نقل کرده که فرمود: (زوروا القبور فانها تذکرکم الاخره) یعنی : به زیارت قبور بروید که باعث میشود شما به یاد آخرت بیفتید.    

در این حدیث پیامبر امر به زیارت قبور فرموده و اگر این کار حرام و شرک بود قطعا پیامبر از آن نهی میکرد

2. کنز العمال ، ج15، ص647، حدیث 42558، که از کتب معتبر اهل تسنن است از پیامبر نقل کرده که فرمود: (زوروا القبور فان لکم فیها عبره)  یعنی: (مردگان را زیارت کنید زیرا در این کار برای شما عبرت نهفته است

واقعا آیا وهابیون از پیامبر خدا هم حلال و حرام را بهتر میشناسند؟!!!

3. صحیح مسلم ، ج3، ص63، کتاب الجنایز، که معتبرترین کتاب در نزد اهل تسنن است نقل کرده پیامبر هر گاه قصد قبرستان بقیع میکرد و به زیارت مردگان میرفت آنان را اینچنین خطاب میکرد: ( السلام علیکم دار قوم مومنین و اتاکم ما توعدون غدا ، موجلون و انا ان شاالله بکم لاحقون، اللهم اغفر لاهل بقیع  الغرقد) یعنی:( سلام بر شما که در خانه ی مومنین هستید، آنچه را که به شما وعده داده شده ، فردا خواهید یافت، منتظرید، و ما هم اگر خدا بخواهد به شما ملحق میشویم، خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز) .

با حساب این روایت باید وهابیون اولین مشرک را خود پیامبر بدانند که به زیارت مردگان میرفت و به آنان سلام هم میداد و با آنان سخن میگفت.!!! آیا میتوان چنین سخنی گفت؟!!

 

آنچه تا اینجا گفته شد در باب زیارت مردگان معمولیست وگرنه زیارت قبور انبیا و اولیا و شهدا داستانی دیگر داردزیرا زیارت قبور این بزرگان علاوه بر مطالب گذشته ، نوعی اعلان بیعت و وفاداری در تبعیت از آنان در مسیر توحید است. یعنی کسی که به زیارت شهدای بدر و احد و کربلا و... میرود در واقع زبان حالش این است که من آن روز نبودم که شما را یاری کنم ولی اکنون با زیارت قبر شما اعلان میکنم که به راه شما معتقدم و اکنون آماده هستم در مسیر حق همچون شما جان بسپارم

از همین رو امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا در کتاب گرانقدر وسایل الشیعه ، ج10، ص346، باب 44، من ابواب المزار، حدیث2، میفرمایند: (ان لکل امام عهدا فی عنق اولیایه و شیعته، و ان من تمام الوفا بالعهد زیاره قبورهم) یعنی: (برای هر امامی عهدی برگردن پیروان و شیعیان آن امام است ، و اگر کسی بخواهد آن عهد را وفا کند باید به زیارت قبر آن امام برود).    

در پایان متذکر میشویم که قطعا در زیارت قبور آثار معنوی و تربیتیی وجود دارد که قابل انکار نیست. مثلا معمول اشخاصی که به زیارت قبور میروند با دیدن آن وضع رقت بار از انسانها که آرام در قبور خود آرمیده اند  فکر میکنند که روزی هم ما در بین آنان قرار خواهیم داشت پس چه خوب است به فکر اعمال و رفتار خود باشیم. منکرین زیارت قبور از این نکته هم غافلند.


ارادتمند : شیخ علی زند قزوینی. 

 

خلاصه ی درسهای پاسخ به شبهات کلامی و اعتقادی مطرح در رسانه ها

زمان : هر هفته از شنبه تا سه شنبه بعداز نماز مغرب و عشا

مکان : قم، خیابان ارم، کوی مسجد سلماسی، مقابل مسجد سلماسی، مدرسه ی علمیه ی مرحوم آیت الله لنگرودی، مدرس 10

پایگاه اطلاع رسانی:

a-zand.ir



نظرات
ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
img